dimarts, 27 d’abril del 2010

“Mirades pedagògiques: Les TAC, un repte per les escoles”



Us deixo aquí una interessant proposta que fa l'escola Baixeras (de Barcelona) sobre el paper de les TAC a l'aula.

Us deixo el link i un comentari crític sobre el projecte. A veure què en penseu vosaltres!

http://www.xtec.es/projxarxa/mirades/videos/hemvistmirades.htm


L’aposta que fa a l’escola Baixeras (de Barcelona) sobre el paper de les TAC és molt interessant ja que fa que les noves tecnologies, considerades com a present i futur dels infants, siguin la base del seu projecte d’autonomia.

Pel que fa l’aspecte de treball col·laboratiu també és molt present en l’escola ja que representa el segon objectiu marcat pel departament. Es treballa la col·laboració entre alumnes per millorar, d’aquesta manera, la cohesió social. L’escola ha estat un centre amb molts alumnes nouvinguts i s’ha aconseguit la integració d’aquests amb activitats orientades a la col·laboració entre alumnes per millora la integració i la cohesió. Aquest treball col·laboratiu, la directora del centre, també el considera molt positiu a nivell de centres però significa un esforç molt gran pels docents ja que porta molta feina darrere.

Però, també cal parlar de les dificultats d’implementar aquestes noves tecnologies al currículum i a les aules. Fa un temps, el problema amb què es van trobar (com en moltes altres escoles) va ser que els mestres no coneixien aquestes eines i va caldre formació i l’autoformació en diferents programes i investigació alhora de renovar el treball que es pot fer amb l’alumnat. Actualment el principal problema que es troben a les escoles és econòmic ja que hi ha pocs recursos informàtics i és l’equip docent qui s’ha hagut d’espavilar buscant recursos econòmics (però potser ens hauríem de plantejar fins quin punt és aquesta la seva tasca?) És doncs, més un problema econòmic més que no pas el de formació o el d’interès per part dels mestres. És d’aquestes idees des d’on parteix el canvi que hi ha d’haver per tal d’implementar amb total normalitat les TAC al centre. És un canvi a nivell material més que no pas dins del professorat. Dins l’equip docent la mentalitat, en general, està molt avançada i casi bé tothom està conscienciat de la importància de les noves tecnologies a l’escola. Aquest canvi, doncs, es tradueix en un gran inversió a les escoles en recursos informàtics (més gran de la que s’està fent).

Doncs, si cal prioritzar les opinions plantejades en el vídeo per tal incloure les TAC a les escoles cal establir un protocol. En primer punt, cal que hi hagi una formació i motivació de l’equip docent per implementar les noves tecnologies escoles, aules, tasques i metodologia. És cert que cada cop més tots els mestres estan conscienciats d’aquesta idea però s’ha de donar un bon ús de les noves tecnologies ja que hi ha d’haver un canvi perquè no té sentit utilitzar una pissarra digital tal i com utilitzava una pissarra un mestre de fa vint anys. Doncs, la inclusió de les noves

TAC a les aules ha de comportar un canvi en el paper del mestre que ha de tenir una nova metodologia amb activitat i participació dels alumnes. En segon lloc, cal establir un objectiu clar de l’ús que es vol donar en aquets recursos informàtics. Encara que hi hagi una gran inversió econòmica no s’obtindran fruits sinó es marca un objectiu que doni un ús pertinent a les noves tecnologies. I per tercer lloc, però fonamental, es requereix una gran inversió per tal de dotar tots els centres i facilitat d’accés a les noves tecnologies.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada